ამერიკული Bell Viper საბრძოლო შვეულფრენები და UH-1Y სამხედრო სატრანსპორტო შვეულფრენები შესაძლო უკრაინის არმიაში გამოჩდნენ
2025 წლის 20 ოქტომბერს, Bell Textron-მა ვაშინგტონში გამოაცხადა, რომ უკრაინის ხელისუფლებასთან ხელი მოაწერა ურთიერთგაგების მემორანდუმებს ვერტმფრენების მიწოდებისა და სამრეწველო თანამშრომლობის შესაძლებლობების შესასწავლად. რუსული დრონებისა და რაკეტების მუდმივი თავდასხმების ფონზე, კიევი ცდილობს სწრაფად განავითაროს თავისი ვერტმფრენების ბაზა და შექმნას ძლიერი ტექნიკური ინფრასტრუქტურა. ეს ინიციატივა AH-1Z Viper-სა და UH-1Y Venom-ს ამერიკული სამხედრო აღჭურვილობის პოტენციური მიწოდების ჯაჭვის ცენტრში აყენებს, ამავდროულად, უკრაინაში აწყობის, წვრთნისა და მხარდაჭერის შესაძლებლობების შეფასებას ახდენს. ეს განვითარება მნიშვნელოვანია უკრაინის მოკლევადიანი საჰაერო მხარდაჭერისა და გრძელვადიანი სამრეწველო თვითკმარობისთვის.
Bell H-1 ვერტმფრენების ოჯახი წარმოადგენს დამატებით წყვილს, რომელიც ოპტიმიზირებულია კომბინირებული ოპერაციებისთვის. AH-1Z Viper არის ორძრავიანი, საზღვაო მოიერიშე შვეულფრენი , რომელიც შექმნილია ახლო საჰაერო მხარდაჭერისთვის, ჯავშანტექნიკის საწინააღმდეგო და შეიარაღებული ესკორტის მისიებისთვის, ინტეგრირებული იარაღისა და სენსორების კომპლექტით.

AH-1Z Viper
UH-1Y Venom არის ორძრავიანი, მრავალფუნქციური ვერტმფრენი, რომელსაც შეუძლია ჯარებისგადაყვანა დაშავებულთა ევაკუაცია, შეიარაღებული დაზვერვა და სარდლობის მხარდაჭერა. დაახლოებით 85%-ით საერთო კომპონენტებით, კუდის ბუმიდან და ძრავებიდან დაწყებული მთავარი როტორით, ტრანსმისიით, ავიონიკის არქიტექტურით, პროგრამული უზრუნველყოფით, ფრენის მართვის სისტემებით და კაბინის დისპლეებით დამთავრებული, ეს დუეტი ამცირებს სათადარიგო ნაწილების მოთხოვნებს, ამარტივებს წვრთნას და ზრდის ორივე ტიპის ფლოტის საბრძოლო მზადყოფნას.

UH-1Y Venom
ორივე შვეულფრენი აშშ-ის საზღვაო ქვეითთა კორპუსის H-1 მოდერნიზაციის პროგრამის ნაწილია, რომელმაც მოძველებული Huey და Cobra მოდელები თანამედროვე, ოთხფრთიან, მინის კაბინის ვარიანტებამდე განაახლა. UH-1Y-ის სერიული წარმოება 2008 წელს დაიწყო, ხოლო AH-1Z-ის – 2010 წელს. აშშ-ში წარმოება 2020-იანი წლების დასაწყისში დასრულდა შეერთებულ შტატებში ფართომასშტაბიანი მომსახურებისა და განლაგების შემდეგ. საერთაშორისო დონეზე, ბაჰრეინი AH-1Z ვერტმფრენებს მართავს, ხოლო ჩეხეთი H-1 ვერტმფრენების შერეულ ფლოტს მართავს, რაც ორივე ტიპის კომბინირებული გამოყენების მაგალითია და ადასტურებს მოკავშირეთა ძალებისთვის „ორი ვერტმფრენი, ერთი სიცოცხლის შენარჩუნების სისტემა“ კონცეფციას.
H-1 წყვილის მთავარი უპირატესობა საერთოობის გზით სიცოცხლის ციკლის ეფექტურობაა. AH-64-ის მსგავს მძიმე შემტევ პლატფორმებთან შედარებით, AH-1Z, როგორც წესი, გთავაზობთ უფრო მცირე დატვირთვას და გამარტივებულ ლოჯისტიკას, განსაკუთრებით მაშინ, როდესაც ის UH-1Y-თან ერთად გამოიყენება ესკორტისა და თავდასხმის მისიებისთვის, რომლებიც იყენებენ სათადარიგო ნაწილებს, სახმელეთო აღჭურვილობას და ტექნიკური მომსახურების უნარებს. მოძველებული Mi-24/35 ფლოტებისგან განსხვავებით, H-1 ოპერატორები მიიღებენ სტანდარტიზებულ საბაზისო ავიონიკას, გადარჩენის უნარის გაუმჯობესების თანამედროვე ფუნქციებს და სტანდარტიზებულ საბრძოლო მისიების სისტემებს, რაც ამცირებს გადამზადების დროს და ამარტივებს მისიის დაგეგმვას.
.ისტორიულად, ეს ასახავს Huey-Cobra-ს ერთობლივი განვითარების მოდელს, რომელიც უპირატესობას ანიჭებდა თავსებად საჰაერო კონსტრუქციებს და საერთო სიცოცხლის მხარდაჭერის სისტემას განსხვავებული, ფრაგმენტირებული ფლოტების ნაცვლად, რაც ზრდიდა ტრენინგებსა და ინვენტარიზაციას.
გეოპოლიტიკურად, Bell-Ukraine მარშრუტი FMS-ის მეშვეობით გააძლიერებდა ნატოს ურთიერთქმედებას და გააღრმავებდა თავდაცვით-ინდუსტრიულ კავშირებს აშშ-სა და უკრაინას შორის. გეოსტრატეგიულად, უკრაინაში წარმომადგენლობითი ოფისის, საბოლოო აწყობისა და გადაზიდვის (FACO) ხაზის და ტექნიკური მომსახურების ცენტრის შექმნის მიზანშეწონილობის შეფასება შეამცირებდა მიწოდების ჯაჭვებს ომის დროს, უზრუნველყოფდა მაღალკვალიფიციურ სამუშაო ადგილებს და შექმნიდა რეგიონულ დამხმარე ცენტრს, რომელსაც შეეძლო ოპერაციების შენარჩუნება რთული ლოჯისტიკის მიუხედავად. სამხედრო თვალსაზრისით, H-1 ვერტმფრენების ინტეგრაცია გააძლიერებდა უკრაინის შესაძლებლობებს დაბალი სიჩქარის, ნელა მოძრავი საჰაერო საფრთხეების წინააღმდეგ საბრძოლველად, კრიტიკული კოლონების ესკორტირებისთვის და ინფრასტრუქტურულ ზონებსა და ფრონტის ხაზზე ოპერატიული ახლო მხარდაჭერის უზრუნველსაყოფად, რითაც შეავსებდა უფსკრულს სახმელეთო საჰაერო თავდაცვასა და თვითმფრინავებს შორის დრონებითა და ზუსტი ცეცხლით გაჯერებულ გარემოში.
მიმდინარე ფაზა მოიცავს არასავალდებულო განზრახვის წერილებს თანამშრომლობისა და პოტენციური FMS მარშრუტის შესაფასებლად; რაოდენობები, ფასები ან მიწოდების გრაფიკები ჯერ არ არის გამჟღავნებული. უკრაინას ჯერ არ გამოუცხადებია ბიუჯეტის ხაზი ან დაფინანსების მექანიზმი H-1 ვერტმფრენების შესყიდვისთვის. H-1 ოჯახის ბოლოდროინდელი ექსპორტის მომხმარებლები არიან ბაჰრეინი (AH-1Z) და ჩეხეთის რესპუბლიკა (AH-1Z/UH-1Y კომბინირებული ვერსია), მაგრამ საჯაროდ არ გამოცხადებულა ახალი წარმოების კონტრაქტები, რომლებიც ადრე განთავსებული შეკვეთებისა და მიწოდების გარდა არსებობს. უკრაინის მიერ ნებისმიერი შეძენა დამოკიდებული იქნება შემდგომ სამთავრობათაშორისო დამტკიცებებზე, ფინანსურ შეთანხმებებზე და ადგილობრივი აწყობის, ტრენინგისა და მოვლა-პატრონობის სამუშაოს მოცულობის საბოლოო განსაზღვრაზე.
Bell Textron-ის განზრახვის წერილები უკრაინასთან არა მხოლოდ ვერტმფრენების მიწოდების დაპირებაზე მიუთითებს; ისინი ასევე ადგენენ გზას ვერტმფრენების ინდუსტრიის შესაძლებლობების გაზრდისა და ქვეყანაში ინდუსტრიის მდგრადობის გაძლიერებისკენ. თუ H-1 საწარმო გაივლის FMS პროცესს ძლიერი ადგილობრივი აწყობისა და მხარდაჭერის გეგმით, უკრაინა შეძლებს ვერტმფრენების ერთიანი, თავსებადი წყვილის მიწოდებას, ამავდროულად მათი მოვლა-პატრონობისა და სწავლების საფუძვლის შექმნისას, რასაც ექნება დაუყოვნებელი საბრძოლო ღირებულება და გრძელვადიანი სტრატეგიული გავლენა.